Rabu, 9 Disember 2009

Memahami perubahan


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..
Salam..

Pejam celik , pejam celik dah seminggu lebih cuti akhir sem 2 berlalu..muhasabah diri..apa yg dibuat cuti2 ni di rumah..rindunya pd dq..biah nya..ukhwah..dan byk lagi la

Sekadar mengisi 'post' kali ni, teringat betapa best nya menghadiri tazkirah asar di masjid..kak2 senior sijil dn diploma selalu ingatkan supaya banat2 (pelajar perempuan) rajin2lah hadirkan diri ke majlis ilmu yg informal di dq especially tazkirah asar di masjid sebab majlis ilmu merupakan salah satu darpada taman2 syurga & dipayungi sayap malaikat.. sebagai 'bekalan' bila dah keluar dq nnti..

sekadar perkongsian yg saya dapt drp tazkirah,

"ANDAI KAU TAK MAMPU MENJADI PENDOKONG AGAMA NYA , JADILAH PENYOKONG YANG SETIA.."

saya tdk ingat kata2 ini drp siapa(maksudnya pejuang islam yg mana satu..)..saya harap sesiapa yg tahu dan baca post ni dapat bgtau ini kata2 drp siapa.drpd AsSyahid Qutb atau Imam Syahid Hassan AlBanna.. tapi bg saya yang lebih penting maksud dan makna kata2 itu..Kata2 ini cukup terkesan pd diri saya.

Saya cuba meneliti dan berfikir tntang kata2 itu.saya sgt setuju.saya rasa kata2 itu tdk perlu dihuraikan sbb bahasa yg digunakan jelas, tiada kiasan, dan mudah utk difahami.betul x ...?

Saya jg nak selitkan sedikit input yg saya dpt drpd pembacaan saya. Sumber daripada majalah terbitan syarikat penerbitan terkemuka. Tajuknya : Memahami Perubahan - Jgn Biarkan diri dipaksa menerima perubahan.. Ruangan yang ditulis oleh Ir Ahmad Jais Alias,Pengarah Radio IKIM.fm memang salah satu ruangan kegemaran saya.Tulisan beliau begitu menarik perhatian saya dan saya ingin berkongsi dengan semua.Tulisan beliau..

"manusia sering memusuhi perkara yang tidak difahaminya" Kenapakah manusia bersikap begitu?

Jawapan yg mudah adalah kerana ia fitrah kejadian manusi.Lihat saja byi yg baru lahir .Sebaik sahaja keluar drpd rahim ibunya, bayi akan menangis dan merengek kerana berdepan dengan persekitaran baru.

Begitu juga apabila kanak2 yg yg mahu memulakan persekolahan ,ada yg tidak mahu ke sekolah, ada yang mahu ibunya menemani mereka di sekolah serta pelbagai lagi karenah.Kenapa sya perlu ke sekolah?Kenapa adik perlu bangun awal pagi? Kenapa dah tak boleh tidur lama2 lagi?
Mungkin itu beberapa persoalan yg sering diungkapkan oleh murid2 baru ke tadika atau thn satu.Persoalan ini timbul kerana mereka tidak memahami apakah perubahan yang berlaku ke atas diri mereka , persekitaran, rakan2 , jadual harian dan sbginya.Semuanya berubah

Semakin banyak yang tdk difahami, semakin sukarlah mereka menerima perubahan tersebut.
Begitu mudah sekali analogi yang dibawakan oleh beliau.Benarlah ungkapan : Manusia memusuhi apa yg dia tidak fahami.

Justeru, bukanlah sesuatu yg pelik apabila Islam juga dimusuhi oleh dunia Barat dan msyrkat antarabangsa yg tidak memahaminya.apabila kefahaman Islam yg benar gagal disampaikan , maka masyarakat akan memusuhi dan menolak perubahan yang ingin dibawa oleh Islam.

Renunglah kisah nabi Nuh yang membina bahtera di atas bukit.Umatnya gagal memahami rasional perlunya bahtera tersebut lantas mengejek dan mempersendakan usaha nabi Nuh untuk menyelamatkan umat.Akhirnya, kejahilan itulah yang membinasakan mereka.

Oleh itu, kita tdk blh mnjdi mgsa kejahilan.Jgn biarkan kejahilan menguasai diri & menutup hati drpd mnerima kbnaran dan perubahan yg baik.Adalah malang jika kita terus-terusan memusuhi & menolak seruan kepada perubahan yang positif tanpa berusaha memahami perubahan yang ingin diperkenalkan.Lebih malang lg jika kita pula terbabit dlam usaha menghalang atau menggagalkan perubahan itu.Yang sebaiknya adlah kita cuba memahami perubahn tersebut,dan plg baik menjadi pendukung perubahan.

"ILMU ITU CAHAYA, JAHIL ITU BERBAHAYA"

Sekadar itu sahaja perkongsian saya..saya masih lagi bertatih tatih dlm penulisan ini.yg baik dtg drpdNya , yg buruk dtg drpd kelemahan diri yg hina ini..Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan